Aktualności

Creatio continua IV – konferencja online „Pandemia, klimat i «teologie» Zielonego Ładu” 27 XI 2021

24.11.2021
Data: 27.11.2021
Miejsce wydarzenia: Online
Godzina: 11:00 - 17:30
Przejdź do kalendarza pokaż na mapie

 

Wszystkie znaczące pojęcia współczesnej nauki o państwie są zsekularyzowanymi pojęciami teologicznymi (jak mówił Carl Schmitt). Wewnątrz projektów politycznych zawsze ukrywa się pociągająca za sznurki teologia (wg Waltera Benjamina). Za każdym projektem polityczno-ekonomicznym kryją się pewne założenia na temat wartości; założenia na temat tego, jaki świat społeczny mają budować wdrażane regulacje; mniej lub bardziej uświadomione „pierwotne rozstrzygnięcia” dotyczące tego, co jest sprawiedliwe, co jest źródłem wartości i na czym powinniśmy opierać swoje życie.

Chcemy spojrzeć na obecne kryzysy – pandemiczny i klimatyczny – i na możliwe rozwiązania tych kryzysów z takiej perspektywy. Pytając o źródła kryzysów i drogi wyjścia będziemy zatem pytać zarówno ekspertów ds. epidemiologii i polityk klimatycznych, jak i filozofów i teologów. Wspólnie z europejskimi i polskimi intelektualistami/tkami publicznymi zastanowimy się: jakie ukryte założenia, jakie „teologie” napędzają nasz, rozdzierany kryzysami zdrowotnymi, ekologicznymi i politycznymi system społeczno-ekonomiczny? Jakie są – i jakie powinny być – wartości i „teologie” innego, bardziej sprawiedliwego, zrównoważonego, bardziej nadającego się do życia świata? Szczególną uwagę poświęcimy Europie pytając: na jakich wartościach powinna oprzeć zieloną transformację?

 

Transmisje na żywo

Facebook.com | katolicydlasrodowiska
Youtube.com | Światowy Ruch Katolików na Rzecz Środowiska

 

Program konferencji

11:00

Otwarcie konferencji w imieniu organizatorów
Jerzy Brusiło
(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)

Powitanie
ks. prof. dr hab. Robert Tyrała
, Rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie
ks. dr hab. Jan Dziedzic, prof. UPJPII, Dziekan Wydziału Teologicznego UPJPII
Marcin Korolec, Rada Fundacji Światowego Ruchu Katolików na rzecz Środowiska

CZĘŚĆ I   Źródła kryzysu

PANEL 1
Pandemia COVID-19 i kryzys ekologiczny


Jan Paweł II w kazaniu do rolników mówił, że Człowiek nie może ulegać pokusie zysku za wszelką cenę kosztem natury, bo natura prędzej czy później zbuntuje się przeciwko człowiekowi. Czy rozprzestrzenienie się odzwierzęcych wirusów można wiązać z niszczeniem naturalnych habitatów i niekontrolowanym rozwojem wielkoskalowej, przemysłowej hodowli i wielkoskalowego, przemysłowego rolnictwa? Jak nieodporność naszych systemów społecznych na wstrząsy związane z kryzysem pandemicznym i klimatycznym wiąże się z dominującym modelem gospodarczym opartym na wierze w możliwość nieskończonej eksploatacji „zasobów naturalnych” i „zasobów ludzkich”? Na jakich założeniach antropologicznych i filozoficznych opiera się ten system? Jaka wiara i jaka „teologia” go napędzają? Jakie są alternatywy?

W końcu: co sposoby radzenia sobie – i nieradzenia – krajów i kontynentów z kryzysem pandemicznym mówią nam o wyzwaniach, jakie stawia przed nami pogłębiający się kryzys klimatyczny? Co musiałoby się zmienić, byśmy mogli skutecznie stawić czoła obu kryzysom?

11:15–11:30 Anna Wajda, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
11:30–11:45 Sylvain Piron, École des hautes études en sciences sociales
11:45–12:00 Jerzy Brusiło, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
12:00–12:30 Dyskusja
12:30–14:00 Przerwa
CZĘŚĆ II   Europejska odpowiedź na kryzys ekologiczno-pandemiczny

PANEL 2
Wartości zielonej transformacji. Jak powinien wyglądać sprawiedliwy społecznie i ekologicznie Europejski Zielony Ład?


Europejski Zielony Ład w połączeniu z Planem Odbudowy i Odporności jawi się jako największa, najbardziej kompleksowa odpowiedź na kryzys pandemiczny i klimatyczny. Czy jest to jednak odpowiedź na miarę tych kryzysów?

Jakie są wartości stojące za europejskim projektem zielonej transformacji? Jaką wizję rzeczywistości społecznej Europejski Zielony Ład projektuje? Na ile Europejski Zielony Ład w swym obecnym kształcie pozwala realizować wartości społecznej sprawiedliwości i troski o stworzenie głoszone przez Naukę Społeczną Kościoła? Jak Europejski Zielony Ład musiałby się zmienić, by stać się realną odpowiedzią na to, co papież Franciszek nazywa „krzykiem Ziemi i wołaniem ubogich”?

14:00–14:15 Alessio Pecorario, Dykasteria ds. Integralnego Rozwoju Człowieka, Koordynator Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Watykańskiej Komisji ds. COVID
14:15–14:30 Grzegorz Lewicki, Klub Jagielloński, Uniwersytet Warszawski, Akademia Sztuki Wojennej
14:30–14:45 Izabela Zygmunt, Komisja Europejska w Polsce
14:45–15:00 Rocco Buttiglione, b. Minister ds. Europejskich Republiki Włoskiej
15:00–15:30 Dyskusja

PANEL 3
Teologia kryzysu – teologia regeneracji. Czy Europejski Zielony Ład może stać się projektem teologicznym?


Jeśli zgodzimy się, że rozstrzygnięcia polityczne, rozstrzygnięcia w sferze wartości są ostatecznie rozstrzygnięciami teologicznymi, jeśli zgodzimy się, że każda idea polityczna jest napędzana przez pewną wiarę, zaś wiara ta zawsze opiera się na pewnej strukturze argumentów i usprawiedliwień, na pewnej teologii – to jak wygląda teologia Europejskiego Zielonego Ładu?

I czy krytyczna dyskusja na temat „teologicznych” założeń tego politycznego projektu może pomóc w krytycznej przebudowie jego instytucjonalnej i prawnej infrastruktury?

15:30–15:45 Luigino Bruni, LUMSA, Dyrektor Naukowy Ekonomii Franciszka
15:45–16:00 Carmody Grey, Laudato Si’ Centre, Uniwersytet Oxfordzki
16:00–16:15 Maria Libura, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
16:15–16:30 Monika Kostera, Institut Mines-Télécom Business School, Université Paris-Saclay France, Södertörn University
16:30–17:00 Dyskusja
17:15–17:30

Yaneer Bar-Yam, The New England Complex Systems Institute

The Challenge of Collective Action in the Face of Global Crises
17:30

Podsumowanie

Zakończenie konferencji

 

 

owes_upjp2.png          creatio_continua.jpg          swiatowy_ruch_katolikow_na_rzecz_srodowiska.png

 

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Ta strona korzysta z plików cookies, odwiedzając ją wyrażasz zgodę na wykorzystanie ich przez serwis w celu poprawnego działania strony oraz ułatwienia korzystania z niej.

Zapisano